"Een 'fout' is gewoon een onverwachte kans om iets nieuws te ontdekken."
Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐
Foutje? Echt niet!
Pieter Koolwijk
2024
Lemniscaat B.V., Uitgeverij
Kinderboek, Prentenboek
Kinderen vanaf ongeveer 4 jaar
Dit verhaal volgt een uniek foutje, een inktvlek die tot leven komt door de verbeeldingskracht van de illustrator. Dit kleine wezentje ervaart de vrijheid om alles te worden wat het maar wil, van een vliegend wezen tot een vrolijk banjerbeest. De plot draait om het plezier van ontdekken en jezelf zijn, met veel aandacht voor creativiteit en fantasie.
Het verhaal over de inktvlek die tot leven komt, is leuk en fantasierijk. Kinderen kunnen zich goed in de inktvlek verplaatsen, omdat het thema van ‘wie wil ik zijn?’ iets is waar ze zelf ook over nadenken. Het idee dat de inktvlek van alles kan zijn, spreekt kinderen aan, omdat ze graag hun eigen keuzes willen maken.
Het boek is eenvoudig en begrijpelijk door het gebruik van humor en fantasie. De inktvlek verandert van vorm, wat een interessante manier is om kinderen over verandering en zelfontdekking na te laten denken. Ze leren dat het oké is om jezelf te zijn en te veranderen.
Hoewel het een fantasieverhaal is, kunnen kinderen het thema van het ontdekken van je identiteit goed begrijpen. Het verhaal laat zien dat het belangrijk is om jezelf te mogen zijn en verschillende dingen uit te proberen. Dit is herkenbaar voor veel kinderen, die soms ook moeten ontdekken wie ze zijn.
Kinderen zullen dit boek leuk vinden door de fantasie en de boodschap dat je mag zijn wie je wilt. Het taalgebruik is simpel, zodat het voor jonge lezers goed te volgen is. Het is een fijne manier om kinderen te laten nadenken over hun eigen keuzes en wie ze willen zijn. Oudere kinderen zouden het misschien minder interessant vinden, omdat het verhaal meer gericht is op jongere lezers.
Foutje? Echt niet! is een leuk boek die humor en wijsheid op een hele speelse manier probeert over te brengen op leerlingen. De illustraties in het boek zorgen voor een hele hoop magie bij het verhaal en zorgen ervoor dat het boek leuk blijft om te lezen en horen. De woorden en zinnen, zoals "Oeps. Inkt gemorst." zorgen voor een herkenbare context voor de kinderen.
Lesdoel
De leerlingen kunnen van een foutje omzetten in iets positiefs!
Didactisch(e) model(len)
Het Viertakt-model (Verhallen, 2009) wordt vaak gebruikt om taalontwikkeling bij leerlingen te bevorderen en omvat vier fasen:
Voorbewerken: De leerlingen worden gemotiveerd en georiënteerd op het onderwerp.
Semantiseren: Nieuwe woorden en begrippen worden duidelijk uitgelegd en aangeleerd.
Consolideren: Door herhaling en toepassing wordt de nieuwe kennis ingeoefend.
Controleren: Het begrip en de toepassing van de kennis wordt gecontroleerd.
Lesbeschrijving
Koolwijk, P., & Faas, L. (2024). Foutje? Echt niet! Lemniscaat.
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.