"Als alles misgaat op school, bedenk dan een gekke oplossing... of introduceer gewoon de toffeedogs!"
Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐
Het leven van een Loser: Inkoppertje
Jeff Kinney
2023 (Engels) / 2024 (Nederlands)
De Fontein
Fictie
Bovenbouw (10-12 jaar)
Het boek volgt Bram, een leerling op een school met veel problemen. De school heeft slechte resultaten, de rector heeft een nieuwe club opgericht om leerlingen te belonen, maar er is veel fraude en onvrede. De school kampt met geldtekort, er wordt bezuinigd op materialen en personeel, en er zijn vreemde beslissingen, zoals het afschaffen van toffeedogs en het verhuren van ruimtes. Bram's moeder wint een veiling en Bram wordt tijdelijk rector, maar de school blijft falen. Uiteindelijk wordt de school gesloten door slechte toetsresultaten, en Bram komt terecht op een nog slechtere school. Daar wint hij de aandacht van zijn klasgenoten met het toffeedog-recept, wat de school helpt heropenen. De robot die ooit als schoonmaakassistent werkte, wordt de nieuwe rector.
Het verhaal van Bram, die te maken heeft met een school vol problemen, kan voor veel jongeren herkenbaar zijn. Ze kunnen zich inleven in de frustraties van Bram, vooral als het gaat om de onvrede over slechte schoolomstandigheden en de chaos die ontstaat door verkeerde beslissingen.
Het verhaal biedt veel mogelijkheden om na te denken over school, onderwijs en hoe dingen anders kunnen. Dit kan de lezer helpen om zich in te leven in de situatie van Bram, die in een moeilijke en onzekere omgeving probeert zijn weg te vinden.
Het boek maakt gebruik van humor en satire om de situatie op de school duidelijk te maken. Er worden verschillende problemen aangesneden, zoals bezuinigingen, slechte managementbeslissingen en de rol van macht en invloed, maar op een manier die niet te zwaar is voor de lezer.
De taal is toegankelijk voor de doelgroep, maar bevat genoeg diepgang om belangrijke thema’s aan te kaarten. De overgang van het tijdelijke rectorschap van Bram naar de situatie op een nog slechtere school laat zien hoe hij zich aanpast en leert van zijn ervaringen.
Het boek speelt in op actuele thema’s zoals bezuinigingen op scholen, de invloed van slecht beleid en de gevolgen van falen. Veel kinderen kunnen zich hierin herkennen, vooral als ze zelf op een school zitten die kampt met problemen, zoals bezuinigingen of ongebruikelijke beslissingen.
Het verhaal helpt ook om na te denken over wat een goede school is en hoe je, ondanks slechte omstandigheden, toch kunt proberen iets positiefs te bereiken.
De doelgroep (jongeren) kan het boek waarderen door de humor en de scherpe kritiek op het schoolsysteem. Het verhaal is zowel grappig als leerzaam, met een onverwachte wending op het einde, die de lezer verrast.
Het taalgebruik is niet te moeilijk, maar het verhaal bevat genoeg diepgang om jongeren aan te zetten tot nadenken over hun eigen schoolervaringen. Voor oudere kinderen kan het boek misschien minder spannend zijn, omdat de plot wat meer gericht is op de jongere doelgroep.
Het was een heel erg leuk en grappig boek. Het boek is makkelijk te lezen, doordat het lettertype is aangepast en er goede illustraties instaan. Kinderen vinden het grappig om te lezen in welke situaties Bram allemaal terechtkomt. Soms is de verhaallijn van het verhaal niet echt logisch. Zoals in het begin wordt er gepraat over het invoeren van nieuwe regels, maar dan gaat het in één keer over de oude rector. Ik mis daar die logische overgang in. Het boek is zeker weten geschikt voor de bovenbouw. De middenbouw zou dit boek zelfs nog kunnen lezen! Het is een boek dat past bij de doelgroep. Het gaat over school en vrienden en het boek is niet te moeilijk.
Lesdoel
De leerlingen leren hoofdpunten uit een verhaal samen te vatten en presenteren dit in de vorm van een stripverhaal. Ze oefenen hun leesbegrip en creatieve schrijfvaardigheden.
Didactisch(e) model(len)
Het Viertakt-model (Verhallen, 2009) wordt vaak gebruikt om taalontwikkeling bij leerlingen te bevorderen en omvat vier fasen:
Voorbewerken: De leerlingen worden gemotiveerd en georiënteerd op het onderwerp.
Semantiseren: Nieuwe woorden en begrippen worden duidelijk uitgelegd en aangeleerd.
Consolideren: Door herhaling en toepassing wordt de nieuwe kennis ingeoefend.
Controleren: Het begrip en de toepassing van de kennis wordt gecontroleerd.
Lesbeschrijving
Kinney, J. (2024). Het leven van een loser: Inkoppertje. Uitgeverij De Fontein. (Oorspronkelijk gepubliceerd 2023)
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.