"Spekkie en Sproet zijn echte speurneuzen, tot op het moment dat ze flink in de problemen komen."
Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐
Spekkie en Sproet: De dief die niemand zag
Vivan den Hollander
2024
Ploegsma
Detective, Kinderboek
Kinderen vanaf 7 jaar
In De dief die niemand zag gaan Spekkie en Sproet weer op een nieuw avontuur. Op de kermis komen ze een levend standbeeld tegen. Spekkie en Sproet raken hier ongelooflijk enthousiast van. Hierna gaan Spekkie en Sproet naar de winkel en komt Spekkie daar een oude bekende tegen. Dat deze oude bekende een belangrijke rol gaat spelen in het verhaal, weet Spekkie dan nog niet. Spekkie en Sproet raken in grote problemen als ze hun detectivevaardigheden weer gaan inzetten en hebben de hulp van Spekkies neef Nelson hard nodig!
Kinderen kunnen zich goed in Spekkie en Sproet verplaatsen, omdat ze twee nieuwsgierige en avontuurlijke karakters zijn die altijd op zoek zijn naar spannende dingen. Het idee van detective zijn, het oplossen van mysteries en in de problemen raken spreekt kinderen aan, omdat ze vaak zelf ook graag dingen ontdekken en onderzoeken.
De avonturen die ze meemaken, zoals het levend standbeeld op de kermis en het ontmoeten van oude bekenden, zijn ook dingen die kinderen kunnen herkennen en spannend vinden.
Het boek is begrijpelijk door de vlotte schrijfstijl en de spannende gebeurtenissen. Het gebruik van detective-elementen zoals aanwijzingen en het oplossen van raadsels zorgt ervoor dat kinderen actief mee kunnen denken. Het taalgebruik is niet te moeilijk, en kinderen kunnen makkelijk volgen wat er gebeurt.
Het detectiveverhaal is fantasie, maar veel kinderen kunnen zich identificeren met het idee van avontuur en het oplossen van mysteries. Ze kunnen ook de spanning begrijpen van onverwachte ontmoetingen met mensen die ze kennen, zoals Spekkie die een oude bekende tegenkomt. Dit maakt het verhaal toegankelijk en herkenbaar voor jonge lezers.
Het boek is leuk voor kinderen die houden van avontuur, spanning en detectives. Het biedt veel actie, maar ook ruimte voor kinderen om na te denken over hoe ze zelf een mysterie zouden oplossen. Het taalgebruik is simpel, maar het boek blijft boeiend door de leuke verhaallijnen en de vriendschap tussen Spekkie en Sproet.
Oudere kinderen kunnen het misschien wat te simpel vinden, maar voor de doelgroep die van spannende verhalen houdt, is het een goed passend boek.
Dit boek is een spannend en boeiend voor jonge speurneuzen. Het verhaal is levendig en houdt de aandacht vast met onverwachte wendingen en humor. Een sterk punt is de herkenbare setting die jonge lezers betrekt bij het verhaal. Het boek zou nog iets meer uitgediept kunnen worden. De spanning lijkt soms ver te zoeken, zoals het moment waarom Spekkie rondloopt met haar geheim. Buiten dit om, zit er wel voldoende diepgang in.
Lesdoel
De leerlingen leren hoe ze aanwijzingen in een tekst kunnen identificeren en gebruiken om een mysterie op te lossen. Dit stimuleert hun taalvaardigheid, met de nadruk op begrijpend lezen, samenwerken en logisch nadenken.
Didactisch(e) model(len)
Het Viertakt-model (Verhallen, 2009) wordt vaak gebruikt om taalontwikkeling bij leerlingen te bevorderen en omvat vier fasen:
Voorbewerken: De leerlingen worden gemotiveerd en georiënteerd op het onderwerp.
Semantiseren: Nieuwe woorden en begrippen worden duidelijk uitgelegd en aangeleerd.
Consolideren: Door herhaling en toepassing wordt de nieuwe kennis ingeoefend.
Controleren: Het begrip en de toepassing van de kennis wordt gecontroleerd.
Lesbeschrijving
Hollander, V. (2024). Spekkie en Sproet: De dief die niemand zag. Ploegsma.
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.