"Een grap is leuk, totdat het werkelijkheid wordt en de gevolgen onverwacht zijn."
Beoordeling: ⭐⭐
De nepsnap
Annet Jacobs
2024
Witte Leeuw, Amsterdam
Fictie
Midden-/bovenbouw (7-12 jaar)
Het verhaal volgt de vriendschap van Jula en Nour, die tegenpolen van elkaar zijn. Ze krijgen ruzie nadat Jula een leugen vertelt, maar uiteindelijk verzoenen ze. De vrienden spelen een prank op hun vrienden Stine en Maudy, waarbij ze doen alsof een populaire jongen, Deef, een catfish is. De prank krijgt een onverwachte wending wanneer ze ontdekken dat Deef in werkelijkheid een neef van Stine en Maudy is. De vriendschappen worden op de proef gesteld, maar uiteindelijk vinden ze een oplossing voor een probleem met een bejaardentehuis, waarbij Jula’s ‘opa’ het hotel van een knappe goochelaar koopt.
De lezers kunnen zich goed in de personages Jula en Nour inleven, vooral omdat ze tegenpolen zijn, wat herkenbaar is voor kinderen die verschillende soorten vriendschappen hebben. Het conflict dat ontstaat door de leugen van Jula maakt het verhaal spannend en interessant. De manier waarop ze hun ruzie uiteindelijk oplossen, laat zien hoe vriendschappen kunnen veranderen en groeien.
Het idee van een prank en de gevolgen daarvan kan kinderen aanspreken, vooral als ze zelf weleens grapjes maken of zich in een soortgelijke situatie hebben bevonden.
Het boek heeft een duidelijk plot, waarbij humor en spanning zich afwisselen. Het taalgebruik is goed te volgen voor de doelgroep, en de ontwikkeling van de vriendschap tussen Jula en Nour maakt het verhaal goed te begrijpen. De leugen en de gevolgen daarvan geven diepgang aan het verhaal en laten de personages groeien.
Er worden herkenbare situaties en emoties gebruikt, zoals de spanning van een vriendschapsbreuk en het oplossen van problemen, die kinderen kunnen begrijpen.
Het verhaal gaat over vriendschap, liegen, ruzie maken en verzoenen, wat allemaal situaties zijn waar kinderen zich mee kunnen identificeren. De prank en de onverwachte wending met Deef voegen een extra laag toe die ook de thematiek van eerlijkheid en vertrouwen aanraakt, wat belangrijk is voor kinderen die leren om eerlijk te zijn in hun vriendschappen.
Het probleem met het bejaardentehuis geeft een leuke twist aan het verhaal, en het idee van een knappe goochelaar en een hotel maakt het verhaal fantasierijk, maar de onderliggende boodschap van samenwerken en oplossingen vinden, is heel herkenbaar.
Dit boek zal vooral kinderen aanspreken die houden van vriendschapsverhalen met een beetje avontuur en humor. Het is goed geschreven voor de beoogde doelgroep, omdat het gemakkelijk te begrijpen is, maar ook een leuke plotwending heeft. Het spreekt kinderen aan die bezig zijn met vriendschappen en het oplossen van conflicten.
Het thema van vriendschap, eerlijkheid en het oplossen van problemen maakt het niet alleen vermakelijk, maar ook leerzaam. De humor zorgt ervoor dat het verhaal luchtig blijft, hoewel het ook belangrijke lessen meegeeft over eerlijkheid en vertrouwen.
Het boek is spannend en grappig. Er zitten veel herkenbare situaties in het boek voor kinderen die omgaan met sociale media. Het boek speelt goed in op hoe kleine leugens kunnen uitgroeien tot iets veel groters. Zoals toen Jula loog over haar opa in het verzorgingstehuis. Buiten dit om is het boek niet logisch. De verhaallijn wordt heel erg uitgetrokken en het spannende stuk is voor mijn gevoel veel te snel weer voorbij. Zo gaan de eerste negen hoofdstukken over hoe het gaat met de vriendengroep en de dynamiek ertussen. Pas de laatste drie hoofdstukken komt er echt spanning in terug. Ook mogen de hoofdstukken consistenter zijn van duur. Vooral op het eind gingen de hoofdstukken echt nergens meer over. Het boek is zeker geschikt voor de bouw. Ik zou hem alleen wel adviseren voor kinderen uit de bovenbouw, omdat zij hier het meeste van kunnen leren.
Lesdoel
Leerlingen ontwikkelen hun taalvaardigheid door het schrijven van een dialoog met nadruk op emoties en oplossingen voor misverstanden. Ze leren hoe taal en woordkeuze invloed hebben op communicatie en relaties.
Didactisch(e) model(len)
Het Viertakt-model (Verhallen, 2009) wordt vaak gebruikt om taalontwikkeling bij leerlingen te bevorderen en omvat vier fasen:
Voorbewerken: De leerlingen worden gemotiveerd en georiënteerd op het onderwerp.
Semantiseren: Nieuwe woorden en begrippen worden duidelijk uitgelegd en aangeleerd.
Consolideren: Door herhaling en toepassing wordt de nieuwe kennis ingeoefend.
Controleren: Het begrip en de toepassing van de kennis wordt gecontroleerd.
Lesbeschrijving
Jacobs, A. (2024). De nepsnap. Witte Leeuw.
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.