“Hij wilde begrijpen hoe het is om op de vlucht te zijn en niet meer te weten hoe het verder moet.”
Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐
Misjka
Edward van den Vendel
Anoush Elman
2022
Querido
Jeugdliteratuur
Vanaf 8 jaar.
Misjka vertelt het verhaal van Roya, een jong meisje dat met haar familie uit Afghanistan is gevlucht en eindelijk een huis in Nederland vindt. Voor haar symboliseert een huis pas echt een thuis als er een huisdier is. Ze krijgt een dwergkonijn, Misjka, dat al snel geliefd wordt bij de familie. De vreugde wordt overschaduwd door de herinneringen en het trauma van hun vlucht. Op een dag verdwijnt Misjka, en Roya's zoektocht naar haar konijn raakt aan diepere thema's van verlies en veerkracht. Het verhaal belicht hoe het verleden verweven blijft met het heden.
Het verhaal is erg emotioneel en raakt thema’s die voor veel kinderen herkenbaar kunnen zijn, zoals verlies en de zoektocht naar veiligheid. Lezers kunnen zich goed in Roya verplaatsen, vooral als ze zelf ervaringen hebben met het verlies van iets of iemand dierbaars. De band die ze heeft met het konijn Misjka en het verlangen naar een thuis is voor veel kinderen begrijpelijk en kan diepe emoties oproepen.
Het boek maakt gebruik van eenvoudige taal, maar bevat wel diepere thema’s, zoals trauma en veerkracht. De symboliek van het huisdier dat een thuis symboliseert, is duidelijk en helpt de lezer het emotionele proces van Roya te begrijpen. Het is een verhaal dat kinderen uitdaagt om na te denken over gevoelens van verlies, maar ook over hoe je veerkracht kunt tonen in moeilijke tijden.
Het verhaal van Roya en haar familie is heel herkenbaar voor kinderen die met verlies te maken hebben gehad of die zich kunnen inleven in de zoektocht naar een nieuw thuis. Het verlies van het konijn staat symbool voor de grotere thematiek van verlies van veiligheid en identiteit, iets wat ook voor kinderen die zelf migreren of zich niet helemaal op hun plek voelen, begrijpelijk kan zijn.
Het boek biedt veel diepgang, waardoor het geschikt is voor kinderen die al wat ouder zijn en in staat zijn om over emoties zoals verlies en trauma na te denken. De symboliek van het huis en het huisdier geeft het verhaal meer betekenis. De doelgroep kan het waarderen omdat het hen niet alleen een mooi verhaal vertelt, maar ook aanzet tot nadenken over belangrijke thema’s. Het boek is echter misschien te complex voor jongere kinderen die nog niet helemaal kunnen begrijpen wat de vlucht van de familie echt inhoudt.
Misjka is ontroerend en diepgaand boek. Mede dankzij de toegankelijke presentatie en de mix van humor en serieuze thema’s raakt het verhaal bijzonder geschikt voor jonge lezers. De ervaringen van Roya en de subtiele manieren waarop trauma wordt uitgebeeld, zijn indrukwekkend. Bijvoorbeeld het moment waarop Roya beseft waarom Misjka vluchtte. Dit weerspiegelt heel erg goed het lot van haar eigen familie, wat de emoties die ze voelt versterkt. Dit maakt het boek meer dan alleen een verhaal over een huisdier; het is een verhaal over veerkracht en identiteit.
Lesdoel
De leerlingen leren hoe ze aanwijzingen in een tekst kunnen identificeren en gebruiken om een mysterie op te lossen. Dit stimuleert hun taalvaardigheid, met de nadruk op begrijpend lezen, samenwerken en logisch nadenken.
Didactisch(e) model(len)
Het Viertakt-model (Verhallen, 2009) wordt vaak gebruikt om taalontwikkeling bij leerlingen te bevorderen en omvat vier fasen:
Voorbewerken: De leerlingen worden gemotiveerd en georiënteerd op het onderwerp.
Semantiseren: Nieuwe woorden en begrippen worden duidelijk uitgelegd en aangeleerd.
Consolideren: Door herhaling en toepassing wordt de nieuwe kennis ingeoefend.
Controleren: Het begrip en de toepassing van de kennis wordt gecontroleerd.
Lesbeschrijving
Van den Vendel, E., & Elman, A. (2022). Misjka. Querido.
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.