"Soms wijst alles naar jou, zelfs als je gewoon op de bank zit."
Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐
Dief in de straat!
Anke Kranendonk
2019
Querido
Kinderboek, tijgerlezenserie
Kinderen in groep 3, startende lezers
Het verhaal volgt Jan, die ongestoord tv kijkt terwijl er diefstallen plaatsvinden bij zijn buren. Eerst beschuldigt buurvrouw Roos hem van het opeten van haar taart, vervolgens buurman Mo van het stelen van zijn gehaktballen en tot slot buurman Mees van het verdwijnen van zijn pannenkoeken. Hoewel de sporen naar Jan leiden, blijkt hij onschuldig. 's Nachts ontdekt Jan de ware schuldigen: zijn hond en katten, die samenwerken om eten te stelen. Jan pakt het slim aan en laat zien dat hij de situatie kan oplossen zonder straffen.
Het verhaal is grappig en spannend, vooral omdat Jan eerst onterecht beschuldigd wordt en pas later ontdekt wie de echte dieven zijn. Kinderen kunnen zich goed in Jan verplaatsen, omdat ze vaak in situaties zitten waar ze iets moeten oplossen of verdedigen. Ze zullen het ook leuk vinden om te zien hoe Jan de situatie zonder straffen oplost, wat een slimme en creatieve manier is om het probleem aan te pakken.
Het boek gebruikt humor, misverstanden en een beetje spanning, wat het makkelijk te begrijpen maakt voor jonge lezers. De verschillende beschuldigingen die Jan krijgt, zorgen voor verwarring, maar het wordt uiteindelijk opgelost door de speelse onthulling van de werkelijke dieven: de hond en katten. Dit zorgt voor een grappige draai aan het verhaal.
Het idee van onterecht beschuldigd worden en uiteindelijk de waarheid ontdekken is iets waar kinderen zich goed mee kunnen identificeren. Ze zullen ook begrijpen dat er vaak meerdere kanten aan een verhaal zitten en dat het belangrijk is om niet meteen te oordelen. De samenwerking tussen de dieren is ook iets dat kinderen leuk zullen vinden, omdat het laat zien hoe je soms buiten de gebaande paden moet denken om een probleem op te lossen.
Kinderen zullen het boek leuk vinden vanwege de humor en het verrassende einde. Het is een eenvoudig geschreven verhaal, maar met een slimme plotwending die hen aan het denken zet. Het boek heeft een lichte spanning, maar ook een luchtige toon die het voor jonge lezers prettig maakt om te lezen. De boodschap dat je problemen op een slimme manier kunt oplossen zonder te straffen is ook waardevol.
Dit boek kan misschien niet zo interessant zijn voor oudere kinderen die op zoek zijn naar meer diepgang, maar voor jongere lezers is het erg geschikt en aantrekkelijk.
Dief in de straat! is een grappig en meeslepend verhaal dat spanning en humor combineert. De opbouw van de plot met de telkens terugkerende beschuldigingen houdt kinderen geboeid, terwijl de uiteindelijke ontmaskering van de echte dieven voor een glimlach zorgt en misschien nog wel herkenbaar kan zijn voor de kinderen! Het enige verbeterpunt is dat het verhaal wat voorspelbaar kan zijn voor oudere kinderen, maar de doelgroep zal dit niet snel opmerken.
Lesdoel
Het doel van deze les is om de taalvaardigheid van leerlingen te stimuleren door het bedenken van alternatieve verhalen en het begrijpen van verhaalelementen zoals aanwijzingen en motieven.
Didactisch(e) model(len)
Het Viertakt-model (Verhallen, 2009) wordt vaak gebruikt om taalontwikkeling bij leerlingen te bevorderen en omvat vier fasen:
Voorbewerken: De leerlingen worden gemotiveerd en georiënteerd op het onderwerp.
Semantiseren: Nieuwe woorden en begrippen worden duidelijk uitgelegd en aangeleerd.
Consolideren: Door herhaling en toepassing wordt de nieuwe kennis ingeoefend.
Controleren: Het begrip en de toepassing van de kennis wordt gecontroleerd.
Lesbeschrijving
Kranendonk, A. (2019). Dief in de straat! Querido.
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.