"De vergeten vrienden van Anne Frank komen in dit boek heel mooi naar voren. Je ziet een andere kant van het verhaal. Het is een kant waarin Anne de verbindende factor is. Heel mooi om het verhaal van een andere kant te zien."
Beoordeling: ⭐⭐⭐⭐⭐
Vergeet mij niet
Janny van der Molen
2022
Ploegsma
Geschiedenis
Bovenbouw (10+ jaar)
Het boek vertelt verhalen van Joodse kinderen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de verhalen van Peter en Juultje. Deze twee personen maken hetzelfde mee, maar hebben allebei hun eigen ervaring met het opkomen van het nationaalsocialisme en de Jodenvervolging. Zo verhuist Peter van Berlijn naar Nederland. Dit doet hij om aan de dreigende gevaren te ontsnappen en in Nederland ontmoet hij Anne Frank. Juultje gaat bijvoorbeeld naar een speciale Joodse school, waar ze nieuwe vrienden maakt, maar uiteindelijk komt ook zij in aanraking met onderdrukking en razzia's. Het verhaal vertelt een emotioneel en aangrijpend beeld van de Tweede Wereldoorlog, verteld vanuit een kinderperspectief. Er komen belangrijke gebeurtenissen zoals de Kristallnacht en het concentratiekamp Westerbork aan bod.
De lezers kunnen zich goed inleven in de verhalen van Peter en Juultje, omdat ze beide kinderen zijn die te maken krijgen met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Het feit dat het boek vanuit het perspectief van kinderen wordt verteld, maakt het toegankelijker voor jonge lezers die zichzelf kunnen verplaatsen in hun emoties en ervaringen.
Het is een zwaar en emotioneel verhaal, maar het biedt ook een kans voor kinderen om na te denken over de impact van oorlog op hun leeftijdsgenoten. Het kan zelfs leiden tot gesprekken over geschiedenis, vriendschap en overleven.
Het boek gebruikt historische gebeurtenissen zoals de Kristallnacht en de razzia's, maar het doet dit op een manier die begrijpelijk is voor kinderen. De verhalen van Peter en Juultje helpen de lezers de context van de Tweede Wereldoorlog te begrijpen, en de persoonlijke ervaringen van de kinderen maken de gebeurtenissen tastbaarder.
De literaire elementen zoals tijdsprongen, het gebruik van verschillende perspectieven en de spanning in de verhalen helpen om de emotionele lading van de gebeurtenissen over te brengen.
Hoewel het boek zich afspeelt in een heel andere tijd, kunnen de thema's van vriendschap, verlies, en de strijd tegen onrecht goed verbonden worden met de werkelijkheid van vandaag. Kinderen kunnen begrijpen dat Peter en Juultje zich moeten aanpassen aan een nieuwe wereld die hen overkomt, net zoals mensen nu omgaan met moeilijke situaties in hun eigen leven.
Het boek biedt ruimte voor reflectie over de impact van oorlog op kinderen en hoe verhalen van het verleden kunnen helpen om hedendaagse situaties beter te begrijpen.
Dit boek zal vooral gewaardeerd worden door kinderen die een beter begrip willen krijgen van de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, maar ook door de manier waarop het menselijke ervaringen centraal stelt. De verhalen van Peter en Juultje maken de geschiedenis persoonlijk en dichtbij.
Voor jongere kinderen kan het boek emotioneel zwaar zijn, maar het biedt ook een belangrijke kans om belangrijke historische gebeurtenissen op een toegankelijke manier te begrijpen. De complexiteit van de gebeurtenissen kan uitdagend zijn, maar de persoonlijke verhalen zorgen ervoor dat het boek niet te abstract wordt.
Vergeet mij niet is een indrukwekkend boek dat zowel ontroert als aanzet tot nadenken. Het biedt een waardevolle blik op de impact van de Tweede Wereldoorlog op jongeren en hun families. Het verhaal raakt je diep, en de combinatie van verhalen en illustraties maakt het bijzonder. Ik vond het vooral krachtig dat het boek gaat over liefde en leed. Het laat de mindere en positieve kanten zien van het leven toen. Het is een must-read voor iedereen, vooral voor diegenen die meer willen begrijpen van deze donkere periode in de geschiedenis.
Lesdoel
Leerlingen verbeteren hun taalvaardigheid door begrijpend lezen, het uitbreiden van hun woordenschat, en het schrijven van reflectieve teksten. Ze begrijpen de tekst Vergeet mij niet, beantwoorden vragen, en schrijven over wat ze belangrijk vinden.
Didactisch(e) model(len)
De les volgt het EDI-model (Expliciete Directe Instructie):
Oriëntatie: Leerlingen activeren voorkennis door een afbeelding van Anne Frank te bekijken.
Instructie: Ze lezen samen een fragment, beantwoorden vragen, en werken aan woordenschat en schrijfopdrachten.
Afsluiting: Reflectie en delen van teksten om het begrip te toetsen.
Lesbeschrijving
Van Der Molen, J. (2022). Vergeet mij niet: Anne Frank’s vrienden en vriendinnen.
Verhallen, M. (2009). Meer en beter woorden leren. Een brochure over de relatie tussen taalvaardigheid en schoolsucces. PO-Raad.